Uddannelsen er et specialiseringsmodul for uddannede oplæringsvejledere og giver kompetencer på et udvidet niveau indenfor vejledning af elever med sproglige udfordringer på social- og sundhedshjælperuddannelsen, social- og sundhedsassistentuddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelse.
Hold
Målgruppe: Pædagogiske assistenter, social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter. Det anbefales, at man som deltager har erfaring indenfor jobområdet og har uddannelsesmæssige forudsætninger svarende til den erhvervsuddannelse, man uddanner elever til. Ligeledes kan det anbefales, at man har gennemført Oplæringsvejleder, SOSU basis, Oplæringsvejleder PA basis 1 og basis 2 svarende til minimum 11 dage eller har tilsvarende kvalifikationer.
Beskrivelse:
Deltageren kan:
med viden om unge og voksnes elevers forskellige samfundsmæssige og kulturelle baggrunde, planlægge og gennemføre oplæringsforløb for elever, der har brug for sprogstøtte ved løsning af kerneopgaven.
anvende praksis som læringsrum for sproglig udvikling på baggrund af viden om sprogets betydning for læring.
med udgangspunkt i elevens ressourcer anvende strategier og sprogudviklende metoder til at støtte elevens udvikling af dansk hverdags- og fagsprog.
reflektere over eget brug af dansk hverdags- og fagsprog, og over egen sproglige praksis og indgå i samarbejde med elev, oplæringssted og skole omkring elevens sproglige udvikling.